Lifestyle-Glamour


















   Nine – stil, moda, glamour si cinema, totul italiano

 

Cinema italiano. Moda tot italiano. Femei superbe. Barbati stilati. Frumoasa Italie. Decadenta. Senzualitate. Exces. Desfatare vizuala. Si totul infasurat intr-o muzica superba. Atunci cand adaugam acestei combinatii niste actori deosebit de expresivi si o regie minutioasa, obtinem Nine – muzicalul hit al sfarsitului de 2009. Daca nu am fi uitat sa il asezonam si cu un scenariu pe masura, ar fi fost un succes de talia anteriorului Chicago. Asa insa ne vom multumi sa fie un muzical reusit.

Am citit o sumedenie de review-uri care criticau in fel si chip Nine. Nu spun ca a fost o capodopera, dar pe mine una a reusit sa ma fascineze. Si cred ca, daca ne rezumam la a uita sa il comparam cu filmul din 1963 de care a fost inspirat 8 1/2 si cu muzicalul Broadway de care a fost inspirat, vom reusi sa ne delectam cu un adevarat spectacol muzical si vizual deopotriva.



Muzicalul Nine, inspirat de filmul lui Federico Fellini 8 1/2 (8 1/2 fiind numarul de filme pe care celebrul regizor le realizase pana la acea data), are in centru personajul Guido Contini (interpretat de Daniel Day-Lewis). Contini este un celebru regizor de film, care se lupta cu o criza de identitate, in care cauta sa gaseasca insemnatatea, scopul si scenariul urmatorului sau film si, in acelasi timp, vietii sale. Timpul este un factor deosebit de presant in aceasta cautare, intrucat mai are la dispozitie doar o saptamana pana la inceperea filmarilor.



In aceasta ratacire regizoralo-scenaristica, Guido cauta raspunsuri si inspiratie la cele 7 femei din viata lui. Cele 7 sunt Luisa – sotia lui Contini (interpretata de Marion Cotillard), Carla – amanta (interpretata de Penelope Cruz), Claudia – muza si actrita sa principala (interpretata de Nicole Kidman), Stephanie – jurnalista de moda americana pentru Vogue care ii face ochi dulci (interpretata de Kate Hudson), Saraghina – prostituata din copilarie (interpretata de cantareata Stacy Ferguson/Fergie), mama lui (interpretata de Sophia Loren) si Lilli – creatoarea de costume si prietena lui (interpretata de Judi Dench).
Va reusi in final Guido sa gaseasca un echilibru intre viata lui personala si cea profesionala? Va fi pana la urma el cel care va crea arta sau, din contra, cel care se va supune acesteia?


   Dupa cum va spuneam si mai devreme, sunt constienta de numarul mare de review-uri si comentarii negative pe care le-a primit Nine. Cred insa ca acestea s-au datorat mai ales apetentei scazute pentru muzicaluri in cadrul publicului in general. Eu una insa am fost fascinata de Nine. Si l-am privit ca pe un adevarat desfrau muzicalo-stilistico-vizual. Cele 7 actrite ne ofera un spectacol de frumusete, stil, dans, makeup si moda la superlativ. Un spectacol care, pe mine una, m-a fascinat.

  Rob Marshall este, in opinia mea, un maestru al artei muzicalului. Regizorul imbina tehnica alb-negru cu tehnica color, obtinand in final momente magistral executate de muzica, dans si interpretare. Costumele sunt si ele in acelasi ton cu muzicalul, contribuind la redarea atmosferei glam care invaluie intreaga pelicula. Textele se imbina minunat pe muzica si devin, in interpretarea celor 8 actori, adevarate monologuri emotionante.In toate interviurile legate de Nine, Rob Marshall a elogiat munca regretatului scenarist Anthony Minghella, fara al carui scenariu muzicalul Nine nu ar fi fost ceea ce este acum.

  Be Italian. Be a Singer. Be a Lover.
Atmosfera este cu siguranta punctul tare al filmului. Iar aceasta este mentinuta de interpretarile    
extraordinare ale actorilor. Nu l-as fi vazut niciodata pe Daniel Day-Lewis in acest rol, dar actorul straluceste pur si simplu dandu-i viata personajului Guido Contini. Day-Lewis arata mai bine ca niciodata, danseaza pasional, este convingator, tulburat si tulburator in acelasi timp, plin de stil si eleganta in interpretare.
                                                 
Maiestria regizorala a lui Rob Marshall se vede indeosebi in coordonarea extraordinara a celor 7 actrite si in imbinarea acestora cu atmosfera italiana plina de stil. Pentru cele 7 roluri feminine din Nine, Marshall a folosit 5 actrite laureate ale premiului Oscar: Kidman, Cotillard, Loren, Dench si Cruz. Acestora li s-a alaturat celebra si talentata cantareata Fergie. Si surpriza a constat, cel putin din punctul meu de vedere, in alegerea lui Kate Hudson pentru rolul Stephanie. Alegerea insa mi-a demonstrat, mie una, talentul extraordinar al lui Marshall de a vedea in spatele evidentei si de a transforma o actrita in totalitate, ajutand-o sa sclipeasca in acest rol.


Este acelasi Rob Marshall care a regizat magistralul Chicago si emotionantul Memoirs of a Geisha.
   Chicago este insa diferit de Nine. Fiecare are alte bile albe si alte bile negre, in mod evident. Eu una mor dupa muzica din Chicago, dar i-am dat o bila neagra pentru actritele si dansurile acestora deosebit de nesexy. Catherine Zeta-Jones arata rau (da, stiu ca are o scuza buna – era insarcinata) si, in ciuda muzicii sexy, nici ea, nici Renee Zellweger nu reusesc sa danseze senzual sau sa arate stilat. Ei bine, Nine reuseste sa ofere stil, moda, dansuri sexy, iar actritele principale stralucesc pur si simplu. Din pacate insa muzica, cu exceptia celor 2 melodii – Be Italian si Cinema Italino -, nu impresioneaza. Desi transmite emotii si este bine interpretata, lipseste ritmul din Chicago.
 Marion Cotillard este prezenta, plina de pasiune si spirit, trecandu-ne printr-o gama variata de emotii ale personajului sau, de la candoare la tristete, resemnare si chiar razbunare. Cotillard reuseste sa dea viata diferit fiecarui personaj pe care il interpreteaza. A fost dulce-senzuala in A Good Year, pasionala si puternica in La Vie en Rose/La Mome si elegant-misterioasa in Public Enemies. Rolul din Nine este acela al femeii devotate, ingenue, sub a carei fragilitate se ascund emotii dogoritoare. Rol in care Cotillard este vie, autentica, seducatoare.
Nicole Kidman emana noblete si stralucire, arata precum o zeita si pare a fi menita sa taie rasuflarea spectatorului.
Penelope Cruz este aceeasi pe care o stim. Parte dulce, parte excesiv de senzuala, parte lasciva si parte amuzanta. Iar costumul de Sophia Loren in tinerete, rosu cu blanita, ii vine delicios. Daca insa frumoasa Penelope Cruz este portretizata ca un model de frumusete asezat pe piedestal in recentele Vicky Cristina Barcelona, Los Abrazos Rotos, The Good Night, Volver, ei bine Nine ii exploateaza latura erotica, nuantele provocatoare. Kate Hudson straluceste ca niciodata. Nu doar melodia Cinenma Italiano este deosebit de reusita, ci si stilul de dans si interpretare al lui Kate. Pot spune ca este cea mai reusita aparitie a lui Kate in vreun film pana acum. Nu este amuzanta Kate din My Best Friends’ Girl, Bride Wars, Fool’s Gold, How To Lose a Guy in 10 Days sau You, me and Dupree. Nici optimist-realista Kate din Raising Helen. Si nici arogant-detectiva din The Skeleton Key. Este seducatoarea Kate, plina de incredere in sine si sex-appeal. Nu este aceeasi Kate, mereu naturala. Este Kate cea stilata si cosmetizata.

O aparitie neasteptat de reusita este cea a lui Stacy Ferguson, cunoscuta sub numele de scena Fergie.


(Black Eyed Peas). Cantareata s-a ingrasat cateva kilograme bune pentru rolul prostituatei La Saraghina. Cantecul Be Italian, interpretat de Fergie, si numarul de dans pe care cantareata il pune in scena sunt centrul muzicalul Nine. Fergie este plina de forta, voluptoasa, de o senzualitate violenta. Pentru cei care credeau ca veleitatile ei de cantareata nu o vor ajuta in Nine, interpreta a dat o reprezentatie suficient de convingatoare pentru a curma orice comentariu. Zece puncte, dupa parerea mea.



   Judi Dench si Sophia Loren au fost, din pacate, dezavantajate in acest muzical. Sophia Loren este, dupa parerea mea, una dintre cele mai frumoase femei ale tuturor timpurilor. La cei mai bine de 70 de ani ai sai, actrita arata senzational de bine. Nu este insa pusa foarte bine in evidenta de rolul din Nine, iar alaturarea de colegele sale mult mai tinere si deosebit de frumoase, chiar o pun intr-un con de umbra, nemeritat in opinia mea. In ceea ce o priveste pe cealalta actrita magistrala, Judi Dench, aceasta este si mai dezavantajata de rolul din Nine, intrucat nu a excelat niciodata prin frumusete.
Iar costumele din Nine chiar nu o pun in valoare. Dench joaca insa suficient de bine pentru a ne delecta cu prezenta ei, in ciuda distribuirii neinspirate, zic eu, in acest rol. Nu pot sa nu va spun ca distributia mareata a filmului Nine nu este o binefacere a filmului. Nu filmul s-a luptat pentru distributie. Ci din contra. Actorii au fost cei care au depus eforturi pentru a ajunge in distributia Nine. Prima alegere pentru Claudia (Nicole Kidman) a fost Catherine Zeta-Jones, care a renuntat intrucat isi dorea o aparitie de mai lunga durata. Alte variante au fost Amy Adams, Demi Moore, Juliette Binoche, Anne Hathaway si Gwyneth Paltrow. Rolul lui Guido a fost de asemenea disputat intre mai multi pretendenti. Printre acestia s-au numarat Javier Bardem, Antonio Banderas, George Clooney si Johnny Depp.
Ce spun criticii despre Nine?
In general review-urile criticilor de specialitate pentru Nine au fost medii.


M-am bucurat foarte mult sa citesc review-ul foarte apreciativ al lui Todd McCarthy de la Variety, care a fost pe aceeasi lungime de unda cu mine. McCarthy spune despre Nine ca este un film sexy, sofisticat, stilat, care amuza si fascineaza deopotriva. Un alt review pozitiv este cel al lui Peter Travers de la Rolling Stone, si acesta spunand despre Nine ca este un muzical plin de sexualitate, emotie, pasiune, care reuseste sa inspire si uimeasca publicul.
  In schimb, Roger Ebert de la Chicago Sun-Times critica Nine, Ebert fiind un mare fan al filmului original 8 1/2 si crezand ca Nine este un film nenecesar. Si Claudia Puig de la USA Today este in acelasi ton, spunand ca Nine este destul de slab in zonele de muzica si dialog.